آتش عشق =سی سال حضور در حوزه علمیّه۱ =مصاحبه اوّل(شخصی) با حاج آقا روشن بین بروجردی

images

images (14)دانلوددانلود (13)

دانلود (3)images (9)images (10) images (8)

تصاویری زیبا از بروجرد شهر فرزانگان

20190709_194356

 عکس مر بوط به پایان بستری شدن استاد روشن بین بروجردی در بیمارستان آیت الله العظمی گلپایگانی ( رضوان الله علیه) قم به خاطر عمل جرّاحی و ورود به بروجرد

به نام خدا

سوالاتی صریح و صمیمی از محضر حاج آقا:

[مقدّمه] :

* بسم الله سلام علیکم با تشکّر از این که فرصت دادید برای طرح سوالات خدمت برسیم.

_ بسم الله الرحمن الرحیم علیکم السلام و رحمت الله خواهش می کنم سعادت است در خدمت سربازان حضرت صاحب الامر (ارواح من سواه فداه ) باشم.

*حاج آقا بالاخره بعد از مدّت ها تصمیم گرفتیم برای رفع برخی ابهامات و طرح سوالاتی که برای طلاب عزیز و دیگران جذّاب و مفید و خواندنی است محضرتان برسیم

_شنیدم فرموده بودید دو مصاحبه دارید؟

*بله استاد در این جلسه که سوالات شخصی است می خواهیم تا حدّی صمیمی شده و جزئیّاتی را از محضرتان بپرسیم و انشا الله در مصاحبه آینده  مستقیماً به مباحث علمی می پردازیم

_بفرمایید در خدمتم!

[مرحوم پدر و اجداد:]

*استاد! ابتدا از اجداد،مرحوم پدرتان و بستگان مطالبی ذکر کنید

_پدر حقیر مرحوم حاج علی اکبر روشن بین( رحمت الله علیه) پس از مرحوم جدّمان علی روشن بین (رضوان الله علیه) به عنوان بزرگ خاندان روشن بین محسوب می شدند زیرا از برادران دیگر یعنی مرحوم علی اصغر روشن بین ( علیه الرّحمه) و آقایان علی حسین ،علی حسن ،علی ما شا الله و علی محمّد بزرگتر بودندو پس از رحلت جدمان سرپرستی برادران و دو خواهر و به نحوی نیز سرپرستی همسر دوّم جدمان را بر عهده داشتند.

اجداد و نیاکان حقیر طبق قرائن و شواهد بروجردی هستند و این که برخی حدس می زنند از گلپایگان به بروجرد منتقل شده باشند دلیلی ندارد!

[جد و عمو ها:]

 *در صورتی که ممکن است توضیحی راجع به جد یا عموهایتان بدهید تا بعدا به مرحوم والد برسیم.

images (6)

عکس۰۲۶۴_جد حقیر مرحوم علی بن رمضان روشن بین که سمت راست درب ورودی حضرت امام زاده جعفر ( علیه السلام) در بروجرد مدفون است،بنّا بوده است ایشان مردی مومن ، ساده زیست ،ساده و بی غلّ و غش و در رفع مشکلات مردم بسیار فعّال بوده اند به نحوی که گاهی مثلاً راه عبور و مرور را مجّانا تعمیر و اصلاح می کرده اند.

عکس۰۲۶۳

عموی بزرگ یعنی مرحوم علی اصغر روشن بین در درود لرستان مغازه داشتند .ایمان ،سادگی در تعامل با مردم،عشق شدید به اهل بیت خصوصا حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه آلاف التحیه و الثنا) از خصوصیات بارزشان بود .

جلسات دهه محرّم ایشان در درود زبانزد عام و خاص بود معنویّت و صفای خاصّی داشت روحانیون و روضه خوان ها با ارادت در این جلسات شر کت می کردند با اینکه ایشان علی رغم مخارج بسیار و رفت وآمد های فراوان اقشار مختلف مردم ، وضع اقتصادی چندانی نداشت، جلسات محرم منزلشان ،برکات بسیاری داشت که حکایت از اخلاص بانی می کرد.

در این اواخر حقیر توفیق سخنرانی شبهای عاشورا را داشتم .

ایشان در روز تاسوعایی رحلت کردندبنده با اینکه در قم بودم و وسیله ای نبود تا خود را جهت نماز به موقع بر پیکر ایشان در بروجرد برسانم ، به توفیق  الهی و به طرزی عجیب مجّاناً و سریعاً از قم-روز تاسوعا-به بروجرد دقیقا به موقع رسیدم.

این واقعه عجیب که مجال شرح آن نیست اثر اخلاص دلسوخته حضرت سید الشهدا  علیه السلام و عنایت ویژه آن حضرت است .نماز خوانده شد و ایشان در کنار مادر خویش و قبرستان حضرت امام زاده جعفر علیه السلام دفن شدند رحمت الله علیه.

عموهای دیگر حقیر در بروجرد و تهران به بنّایی،نجّاری و مشاغل دیگر مشغولند.

 

[دایی ها:]

*ودایی ها؟

_ یکی استاد زبان انگلیسی و مدرّس خصوصی آن که بسیار مسلّط بوده و ظاهراً تألیفاتی هم در این زمینه داشت در ۷۰سالگی در تهران مرحوم شدند دیگری که در قید حیات است هنگام انقلاب ریاست یکی از شعب بانک تجارت تهران را بر عهده داشت و الان بازنشسته و حدودا ۸۰ ساله هستند.

images (15)

[مرحوم والد:]

*ووالد شما؟!

_ ایشان متولّد ۱۳۰۰شمسی و شغل اصلیشان بنّایی بود.ساختمان ها و آثاری در مناطقی مثل جزیره قشم، چابهار( وشاید کیش) درودو بروجرد از خود به یادگار گذاشتند اخیراً با زنبورداری شریک شده و در مغازه عسل فروشی او فعالیّت داشتند.

مرحوم والد نیز از سادگی  و بی آلایشی این طائفه به شدّت بهره مند بود.ایمان ،اخلاص، مطالعه تاریخ اسلام ،انقلابی گری،رعایت دقیق احکام شرع مبین و فعالیّت های متفاوت در رفع مشکلات آحاد مردم از خصوصیات بارزشان بود.

در ابتدای شهرت حضرت امام ( قدس سره) از مرحوم آقای خویی به امام عدول نموده و از پیروان محکم و مخلص حضرت امام شدند مرحوم والد بسیار روشنفکر و در عین حال مجاهد بودند.

روزی یکی از منافقین کور دل که مسعود رجوی را می پرستیدند متنی مشتمل بر اهانت به مرحوم شهید بهشتی (قدس سره )به مغازه ایشان می برد ایشان پس از مطالعه وارد بحث شدید با او و دفاع از انقلاب اسلامی می شود چون منافق بر مواضعش اصرارمی کند و اهانت به آن شهید مظلوم را ادامه می دهد وایشان می بیند که قابل هدایت نیست،  در کنار مغازه ضربه شدیدی بر منافق می کوبد که منجر به افتادنش  در جوی آب و فرار او می شود.

ایشان اهل نماز جمعه بود ودر گفتگوهای سیاسی اجتماعی از راه امام خمینی (رحمت الله علیه) و انقلاب اسلامی دفاع می کرد و مرتّباً ظلم های سیستم پادشاهی را به افراد متذکر می شد.

بالاخره مدّتی به جبهه رفت و ظاهرا در “والفجر مقدماتی” بود که منطقه مورد حمله شیمیایی واقع شد سینه ایشان مبتلا به جوش ها و التهاب هایی گردید پس از بازگشت و افتادن در بستر بیماری ،مدّتی بسیار طولانی با انواع درد ها و رنج ها دست و پنجه نرم کرد رحلت ایشان گرچه در ظاهر شهادت نبود ولی از بررسی سیر امراض و جراحات پس از جبهه به خوبی مشهود است که در واقع شهید شدند( رحمت الله و رضوانه علیه) ولی خانواده ما هیچگاه به دنبال اثبات این واقعیت و استفاده از مزایای شهادت نرفت!

*در این جریان شما چند ساله بودید؟

_حدود ۱۳ سالهimages (17)

d6c385e35b528f77f76cbf6e12bda1fa44cb4763

[برادر محترم:]

*جناب استاد از برادر خود بفرمایید!

_بله حاج محمد رضا روشن بین از پایه گزاران سپاه پاسداران بروجرد و رزمنده ۸ سال دفاع مقدس که ۳۷ ماه سابقه حضور در جبهه دارند ایشان جانباز این عرصه ارزشمند می باشند.

زمانی که سپاهی وجود نداشت عضو” کمیته”بودند بعداً سپاه تأسیس شد.فرماندهی” گروهان”،مسئولیت بخش “تعاون”،فرماندهی عقیدتی سیاسی سپاه بروجرد،قائم مقامی عقیدتی سیاسی سپاه استان لرستان،گوشه ای از فعالیّتهای ایشان است.

همچنین عضویّت در شورای هیآت مذهبی بروجرد به مدت۱۶ سال-که ۴ سال قائم مقام شورای هیآت استان لرستان بودند -تأسیس تعاونی مسکن هیآت ، تأسیس قطعه سرپرستان هیآت و مدّاحان در وادی السلام و مدیریّت آژانس زیارتی سیاحتی”اخلاص”از سال ۷۱ تا کنون تنها بخشی از فعالیت هایشان است!

به دلیل گستردگی و تأثیر اقدامات اخوی ، منافقین مدت ها به دنبال ترور ایشان بودند که موفّق نشدند .وجود انواع متعدّد سلاح در منزل شخصی ما و حساسیّت این قضیّه سبب شد که چند بار منافقین در غیابمان به منزل آمده وشدیداً تفحّص کنند که بحمد الله تعالی چیزی عائدشان نشد!

images (16)

[حمله تروریستی به منزل استاد:]

تا اینکه در نهایت در اقدامی تروریستی ساعت ۲ ظهر در سکوت منطقه و به هنگام استراحت اعضای خانه، با مواد منفجره به منزلمان حمله شد انفجاری مهیب که زلزله ای شدید ایجاد کرد حمام منزل از طرف پنجره داخل کوچه که البته نرده و حفاظ هم داشت ، مورد اصابت واقع شد و آتشی بسیار زیاد و گسترده از درون حمام به بیرون زبانه می کشید تمام اشیائ داخل حمام ذوب شدند و اگر نعوذ بالله شخصی در این هنگام داخل حمام بود بلا شک خاکستر می شد مدتها  حمام کاملا سیاه و شبیه تنور شده بود!

مرحوم والد به سرعت با پای برهنه به سمت کوچه دویدند تا عوامل را شناسایی کنند در این هنگام منافقین که دونفر صورت بسته و یکی سوار موتور بود،وسیله انفجاری دیگری را که قرار بود به آشپزخانه پرتاب کنند-چون شیشه آنجا را شکستند_به دیوار کوبیده به سرعت گریختند و خدا می داند اگر موفّق به حرکت دوّم می شدند در اثر انفجار کپسول گاز چه فاجعه ای رخ می داد! اخوی درسپاه بودند سریعا تماس گرفتیم دو ماشین مملوّ از افراد مسلّح به منزل آمدند و باقیمانده لوازم منافقین را که داخل کوچه بود ، بردند!

photo_2004-01-01_00-18-58

[خواهر فاضله مرحومه :]

*در اخبار خواندم خواهر فاضله ای هم داشته اید که به رحمت خدا رفته است؟

_بله ایشان دارای دکترای الهیات ، مسئول بسیج دانشگاه الزهرا (سلام الله علیها) در تهران بودند که ۱۷ سال در آن جا تدریس داشتند دروس حوزه راهم تا خارج فقه و اصول خوانده بودند هنگام رحلت ۵۹سال داشتند و نه اینکه ایشان خواهر حقیر است از ایشان تعریفی کنم خدای تبارک و تعالی شاهد است که ایشان از اولیای الهی بودند اهل تهجّد ، عاشق عبادت،اهل خیر و کمک به مستمندان و محتاجان،دارای توسّلات عمیق و محکم به ائمّه (علیهم السلام) ،کوه صبر در برابر مشکلات زندگی ،انقلابی و در خط اصیل انقلاب و حامی مقام معظم رهبری (دامت برکاته) که یکبار هم در تهران با فائزه هاشمی رفسنجانی بحث اجتماعی سیاسی داشتند ،به عنوان استاد نمونه دانشگاه الزهرا(علیها السلام) مطرح بودند.

در رحلت این عبد صالح خدا جناب آیت الله آقای صدّیقی (زید عزه) هم به  منزل  برای ابراز تسلیت و همدردی با بازماندگان لطف کردند تشریف آوردند ، وهم به مسجد دانشگاه . مشغول تألیفی راجع به “مفهوم عرش در قرآن مجید” بودند که موفّق به اتمام نشدند سال ۹۴ در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کردند جمعه بعد از آن به لقای حق شتافتند رحمت الله الواسعه علیها

[بستگان روحانی و فاضل:]

* حاج آقا در بستگان و اقوام شما افرادی از طلاب و روحانیون بوده یا هستند ؟

_بحمد الله در بستگان نسبی ۸ نفر از سربازان حضرت حجّت( روحی له الفدا) هستند . ۳ نفر  مرحوم شده اند و حقیر برخی از ایشان را ذکر می کنم:

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج علی رضوان” رضوان الله تعالی علیه” امام جمعه محبوب الشتر فرزند مرحوم حاج غلامعباس رضوان-کشنده بهایی اهانت کننده به معصومین علیهم السلام_مرحوم حاج علی پسر عمّه  حقیر هستند.

دوّم اخوی بزرگ ایشان مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج غلامرضا رضوانی (رحمت الله علیه) معلّم آموزش و پرورش بودند بعد از بازنشستگی  هم روحانی کاروان شدند و هم در مرکز مدیریّت حوزه علمیّه قم مشغول خدمت گردیدند ایشان در خدمت به طلاب و نیز در خدمت به عموم جامعه خصوصا در سفرهای زیارتی از مشاهیر بودند رحمت الله علیه

سوّم جناب حجت الاسلام جواد روشن بین امام جمعه موقت شهمیرزاد سمنان از خطبای موفّق کشور و پسر عموی حقیر می باشند.

چهارم جناب حجت الاسلام مرتضی تحصیلی خواهر زاده حقیر در قم مشغول تحصیل ، تحقیق ، تدریس و تألیف هستند در دیدار برخی فضلا با رهبری (دامت برکاته) هم سخنرانی کردند هم مفتخر به بوسیدن دست مبارک ایشان شدند که از چند شبکه سیما پخش شد.

دانلود (6)دانلود (5)دانلود (4)

افراددیگری هم هستند که بعضی امام جمعه و بعضی مشغول تحصیلند از بستگان سببی هم الحمد لله روحانیون محترم هستند .

[برنامه قبل از حوزه:]

*برنامه شما قبل از تصمیم تشرّف به حوزه چه بود؟

_حقیر به دلیل تشویق اطرافیان و علاقه شخصی برنامه داشتم که در یکی از رشته های پزشکی متخصّص شده خصوصا  از طریق مطب و بیمارستان ها در بروجرد به مردم عزیز خدمت نمایم یک سال نیز دبیرستان را در رشته علوم تجربی خواندم به دلیل جدیّت در این عرصه و مطالعات همزمان  طب سنتی و اسلامی برخی اطرافیان می گفتند فلانی حتما پزشک خواهد شد!

*یعنی اگر الان روحانی نبودید دکتر می شدید؟

_به صورت طبیعی با آن عشق و علاقه با توفیق الهی بله!

images (31)

[ آتش عشق=تغییر مسیر به سر منزل مقصود:]

 *استاد واقعا چه اتفاقی افتاد که تغییر مسیر دادید؟!

_آتشی در دلم زبانه کشید عشق به ماورائ الطبیعه و ابدیّت تمام وجودم را فرا گرفت زندگانی فقها، حکما و عرفا را مطالعه می نمودم فنای اشیا،بقای  بالذات خداوند نامتناهی،گذر فوق سرعت نور عمر و زندگی جرمانی ،تأمّل فراوان در طبیعت_منزل وسیع شخصی ما از نظر منظره طبیعی جذابیّت خاصّی داشت علاوه برآن فراوانی برنامه رفتن به صحرا  با نزدیکان و خویشاوندان -طوری انگیزه حقیر را برای  تشرّف به فضای نورانی و ارزشمند حوزه علمیه متحوّل کرده بود که گاه غروب ها در حیاط منزل به افق نگریسته ودر فراق فضای علمی معنوی گریه می کردم البته بیانات اعجوبه غیبت کبرا حضرت امام خمینی (قدّس سره العزیز) در این زمینه و دقّت در سخنرانی های ایشان تأثیر عمیقی در دل کندن از دکتر شدن و گرفتن مدارک دانشگاهی داشت.

images (30)

[تشرّف به حوزه:]

* بسیار خوب !بفرمایید چه سالی و در چند سالگی مشرّف به حوزه شدید؟

_در سال تحصیلی ۶۸/۶۹ودر حدود۱۵_۱۶سالگی

*در بروجرد یا قم؟

_ابتدا به قم مشرّف شدم ولی به بروجرد باز گشتم

دانلود (10)

[بازگشت به زادگاه:]

*چه شد به بروجرد برگشتید؟

_محل سکونت امکانات نداشت مضافاً به فاصله بسیارش با مدرس. یکی از نزدیکان که از خواص اطرافیان مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ علی  محمد بروجردی نجفی( رضوان الله علیه )_ از شاگردان طبقه اوّل مرحوم قاضی ( طیّب الله رمسه)_بود و راجع به ایشان هم تألیفی دارد،آن جا را نپسندید گفت در بروجرد مدرسه ای با امکانات و بسیارمرتّب است با مسئولین گفتگو می کنیم آن جا بروی! به بروجرد برگشتم این لطف خاص الهی بود که آثار بسیار مثبتش را دیدم سبب تدریس های گسترده شد اگر در قم می ماندم طبیعتاً با وجود اساتید فراوان امکان چنین برنامه هایی نبود.

[اساتید بروجرد:]

images (32)

 

*در بروجرد اساتید شما چه کسانی بودند؟

_بروجرد دو مدرسه علمیّه برادران دارد مدرسه امام صادق (علیه السلام) و مدرسه ولیّ عصر(ارواح من سواه فداه) .سطح دروس در مدرسه دوّم پایینتر است ولی مدرسه اوّل معمولا بالاتر از پایه ششم هم داشته و دارد حتی برخی مثل مرحوم آیت الله العظمی  محمد بروجردی _ صاحب رساله عملیه- و استاد عزیزم حجّت الحقّ حضرت آیت الله صاحب الزمانی بروجردی(قدّس سره) خارج فقه می گفتند.

دانلود (14)

حقیر در مدرسه دوّم بودم طبعاً اساتید ما ترکیبی بود از طلاب خود مدرسه و برخی روحانیون بروجرد مانند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین مطهری_از شاگردان امام (رضوان الله علیه) و همبحث با مرحوم آقا مصطفی (رحمه الله)_و مرحوم حجت الاسلام محدّثی که اسوه اخلاق بود.

گفتن این مطلب از زبان حقیر شایسته نیست ولی جهت تقویت انگیزه طلاب و دانشجویان عزیز و اثبات امکان بعضی امور _که ظاهراً محالند_عرض می کنم که از طلابی که در ابتدا سمت استادی نسبت به حقیر داشتند چهار نفر بعدا در تدریس های رسمی حقیر شرکت جسته و به قول خودشان در عداد شاگردان واقع شدند!

البته اساتید حقیر در دروس پایه اوّل تا اندکی از پایه چهارم بودند. به توفیق الهی همه دروس در بروجرد تا ابتدای خارج فقه و اصول به روش تحقیقی بدون استاد خوانده شد!

دانلود (7)images (1)

[ممتاز بروجردی ! :]

*استاد آیا در این مدت ممتاز شدید؟

_گفتن این نکات از زبان حقیر اخلاقاً زیبنده نیست و  نوعی تعریف از نفس به حساب می آید.در صورت امکان به سوالات دیگری بپردازیم

*حاج آقا با اجازه شما لطفا ادامه دهید این مطالب را برای اطلاع از سیر شما ، الگو گیری و درس آموزی می خواهیم.

_دروس مقدّمات،سطح مقدماتی و عالی تا ابتدای خارج،در مدت ۷ سال تحصیلی تمام شد که چهار سالش موازی با تدریس رسمی بود.در جنبه تحصیل گاهی در یک سال سه پایه خوانده می شدو احیاناً معدّل کل یک پایه ۲۰بودجایزه هم داده می شد .

دانلود

مدرسه ولی عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) تحت مدیریت مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد ابراهیم بروجردی نجفی (رضوان الله علیه) فرزند شایسته آیت الله العظمی حاج شیخ علی محمد بروجردی نجفی( قدس سره) شاگرد مرحوم قاضی( اعلی الله مقامه) و صاحب رساله عملیه بود، که به حقیر عنایت ویژه داشتند.

زمانی که ابتدای نوجوانی جزئ سی ام قرآن کریم حفظ شد گاهی در منزل ایشان با خودشان مسابقه حفظ داشتم یک آیه ایشان می خواند و یک آیه حقیر می خواندم جلو می رفتیم تا یکی گرفتار شود!

گاهی به مرحوم حاج حسین اسد اللهی امر می کردند به حقیر مبلغی به عنوان تشویق بدهند بسیار لطف داشتند در موارد متعددی از استاد اخلاقمان مرحوم آیت الله صاحب الزمانی ( رحمه الله) یا از مدیریت مدرسه کتاب یا وجه نقد به عنوان جایزه گرفته می شد.

خداوند تعالی انشا الله حقوق افراد مذکور را بر حقیر حلال فرموده وبر درجاتشان بیافزاید.

با آن که رسائل در بروجرد و بدون استاد خوانده شد در امتحان قم بین حدود هشتصد نفر، نفر دوّم شدم که  در فیضیّه مصاحبه کردند جوایزی دادند و ظاهرا متن عرایض حقیر در “اداره فرهیختگان” مرکز خدمات به صورت مکتوب هست.

_________20160608_1238735941

 

[در محضر مرحوم آیت الله صاحب الزمانی قدس سره:]

images (33)

*استاد ! در چه دروسی محضر آیت الله صاحب الزمانی بودید؟

_درس اخلاق که روزهای پنج شنبه تشریف می آوردند .البته بحث های علمی در موضوعات مختلف _مثل ابدیّت انسان که ایشان منکر بود-نیز داشتیم .مسأله ابدیت و اصرار برخی فقها بر نفی آن سبب شد حقیر در ۲۷ سالگی کتاب “به سوی ابدیّت ” را بنویسم.

 

زهد مجسم بودند حقیر مکتوب” ستاره هدایت” را به عنوان تشکّری هر چند ناچیز از زحماتشان ، در احوال ایشان نوشتم.

در کتاب” کرامات معنوی”چاپ دهم صفحه ۳۹دو جریان راجع به ایشان از حقیر نقل شده است که بیانگر شخصیت والای ایشان می باشد.

بسیار به ایشان انس داشتم از علم و صفایشان بهره مند می شدیم.هفت سال از محضرشان بهرمند بودم!

 

دانلود (3)دانلود (2)

[شاگرد مرحوم مطهری:]

*از مرحوم مطهری؟

_بله ایشان معمولا همه دروس را می گفتندحقیر پراکنده و مختصر صفحاتی چند مغنی ، مختصر المعانی ،شرح باب حادی عشر،وشرح لمعه از ایشان استفاده کردم.به حجره و خانه شان رفت وآمد داشتم کتاب “حکمت الهی عام و خاص” فیلسوف بزرگ مرحوم الهی قمشه ای(قدس الله نفسه الزکیه) را بعد از مطالعه کامل  به استاد مطهری برای مطالعه دادم و سالها بعد به دلیل فراموشی استاد، کتاب را به ایشان هدیه کردم.

images (34)

عکس۰۲۶۸

عکس۰۲۶۷

[عنایت بزرگان به طلبه بروجردی:]

به حجره و منزل مرحوم آیت الله  صاحب الزمانی هم بسیار رفت وآمد داشتم روزی به مناسبت آمدن حقیر از قم به بروجرد و حضور در درس نهایه الحکمه انتقادی ایشان، این درس را تعطیل و وقت را به بررسی اوضاع قم،استخبار از آن جا و مباحث عام فلسفی گذراندند در پایان مباحث حقیر، به شاگردان فرمودند خوب امروز که روشن بین از قم آمده برای امروز بس است! هر دوبزرگوار به حقیر لطف بسیار داشتند.

مرحوم محدّثی نیز چنین بودند بعد از نماز صبح تحریر امام را تدریس می کردند فراموش نمی کنم روزی که امتحان تحریرالوسیله را ۲۰شدم بسیار تشویق و از مرحوم والد تمجیدفرمودند.

images (3)

[ورود در عرصه تدریس رسمی:]

*چگونه در عرصه تدریس رسمی وارد شدید؟

_به توفیق الهی شبانه روزم وقف بر مطالعه،تحصیل و تحقیق بود چیزی به نام استراحت یا آسایش به حمل اولی یا شایع نمی شناختم، گاهی برخی از کتبی را که با سایرطلاب در کلاسش شرکت می کردیم با تحقیق یا نوار یا مباحثه جلو می رفتم به نحوی که ماه ها قبل از اینکه کلاس رسمی به پایان کتاب برسد ،کتاب را خوانده بودم و از کلاس استاد استفاده نمی کردم!

شخصی-غیر از استاد مطهّری- مختصر المعانی تدریس می کرد و حدود ۱۵ شاگرد داشت حقیر هم جزواین مجموعه بودم قبل از استاد عیناً این درس را با چند نفر که بعدا به همگی ۱۴ نفر توسعه پیدا کرد مباحثه می کردم این افراد که همگی سنّاً از حقیر بزرگتر بودند شیوه طرح مباحث و بیان و طرز پاسخگویی به سوالات را پسندیدند به مدیر خبر دادند که روشن بین عیناً درس فلانی را یکساعت قبل ،بیان می کند و ظاهراً تمام کتاب را هم خوانده است .

پس از بررسی مدیریت مدرسه و ظهور نقاط قوّت بحث ما و پاسخگویی حقیر به سوالات آن افراد،بنا بر این شد که مباحثه حقیر با آن ۱۴ نفر تبدیل به درس رسمی شود لذا علی رغم میل بنده ،مدیر آن استاد را از آمدن به مدرسه معاف  و حقیر را رسماً به جای ایشان معرّفی نمود این در حالی بود که فقط ۳ سال از تشرّف به حوزه می گذشت بدین ترتیب تا به حال ۲۷ سال توفیق تدریس همه پایه ها و تقریباً همه درس ها  وهمه سطوح تا خارج فقه و خارج فلسفه بوده است.

images (12)

[روزی ۸ جلسه تدریس! :]

*ظاهراً بعد از این ماجرا  حجم تدریس شما زیاد می شود؟!

_بله به جایی رسید که گاهی ۴ درس صبح و ۴ درس بعد از ظهر گفته می شد ! خواب فقط از ۱۰شب تا ۲نیمه شب بود مدت بسیار به جز این ۴ ساعت خواب دیگری نداشتم این مسأله سبب ضعف جسم و ضعف قوه بینایی شد خصوصاً این که برخی حواشی کتب خطی با ذره بین مطالعه می شد! دکتری در تهران گفت شما یا طلبه هستید یا دانشجو و حتما باید از مطالعاتت کم کنی!

دانلود (11)

[لباس عشق الهی :]
*استاد چه موقع ملبّس شدید؟

 

_مرحوم آیت الله صاحب الزمانی( قدس سره الشریف) مدام بر حقیر اصرار می فرمود تا آن که به تأکید ایشان و اقتضای تدریس رسمی و خواست بسیاری از اطرافیان و مطالبه مدیریت مدرسه ولیّ عصر (ارواح من سواه فداه) به این صورت حقیر معمّم شدم که حضرت استاد حجت الحقّ صاحب الزمانی( رحمت الله علیه) مبلغی به حقیر جهت سفر به قم ،خرید لباس و تعمّم به دست یکی از مراجع قم ، عنایت فرمود ودرنیمه شعبان ۱۴۱۴پس از تعمّم و تلبّس به این لباس مقدّس و مسئولیّت زا از قم به بروجرد باز گشتم.

20190801_190327

[حکم تدریس از آیت الله استادی در ۲۱سالگی:]

*حاج آقا حکم تدریس از قم نگرفتید؟

 _بله پس از امتحان تدریس در نزد مرحوم آیت الله حسن تهرانی- که از ممتحنین معروف بودند و حقیر با ایشان بحث های فراوان داشتم و در مواقع اختلاف نظر، ایشان برای حل مسأله درخواست کتاب می کردند-در سن ۲۱ سالگی یعنی سال ۷۴شمسی،حضرت آیت الله رضا استادی( حفظه الله) به حقیر حکم تدریس دادند. این حکم را مرحوم آقای صادقی مسئول امور شهرستانها و فرد دیگری پی گیری نمودند و آقای حجت الاسلام سعید بروجردی از قم به بروجرد آوردند.

قابل ذکر است که پس از تغییر مکانی مدرسه از جنب مدرسه ملا اسد الله بروجردی( رحمت الله علیه) به خیابان تختی و ساختمان جدید،بنده مصمّم بودم که برای همیشه به قم مشرّف شوم ولی هر بار مطرح می کردم  ایشان  _به تعبیر خودشان_ به دلیل عدم استاد مناسب،مانع می شدند لذا  حقیر را سه چهار سال در مدرسه جدید نگه داشتند تأسیس رسمی این مدرسه با اوّلین تدریس رسمی حقیر در درس” المنطق “مرحوم مظفّر بود این اولین درس رسمی در این مدرسه مجلّل و نوساز بود. البته حقیر دروس مختلف از جمله حاشیه ملّا عبدالله،  سیوطی، مغنی ، مختصر، لمعه ، اصول فقه ، حلقات،بدایه الحکمه ، نهایه الحکمه ، بدایه المعارف و مانند آن تدریس داشتم.اکثر طلاب این دروس-دروس دوران بروجرد_  امروزه در جامعه جزو فعّالان و بزرگان هستند.

دانلود (9)

[خارج فقه و اصول :]

*تحصیل خارج فقه و اصول را چگونه و نزد چه کسانی شروع کردید؟

images (26)

_پس از ازدواج در سال ۷۴ و تشرّف به قم در سال ۷۵ و سکونت در مدینه العلم آقای خویی( رحمت الله علیه) بعد از ۱۶ بار طی مسافت بروجرد و قم و بردن نامه هایی از جمله نامه حضرت آیت الله عبدالرضا روحانی قوچانی ساکن تهران ، ابتدا یکسال از خارج فقه مرحوم آیت الله العظمی تبریزی که رحمت و رضوان الهی بر ایشان باد استفاه شد .

موازی همین مدت به خارج اصول آقای وحید (حفظه الله) حاضر می شدم که فکر می کنم جوانترین بودم پس از آن به خارج فقه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی( دامت برکاته) حاضر شده و اصول حضرت آقای وحید را ادامه دادم تقریباً یک دهه خارج فقه و اصول خوانده شد.images (21)images (20)

images (23)images (25)

[تقریرات عربی در مجلس درس فارسی!:]

 *راجع به تقریرات و مباحثه خارج هم بفرمایید!

_تقریرات اصول کاملاً فارسی نوشته شد ولی فقه آقای مکارم را بعد از مدتی عربی نوشتم یعنی  ایشان فارسی می فرمود ولی حقیر فی المجلس  عربی می نوشتم اکنون حدود ۲۳دفتر از تقریرات  دوران جوانی فقهاً و اصولاً موجود است .دو مبا حثه گر بسیار قوی نیز بحمد الله تشریف داشتند.

images (28)

[شروع تدریس رسمی در قم:]

*شروع تدریس در قم چگونه بود؟

_بحمد الهی از همان ابتدا ی تشرّف به قم رسائل قطع و ظنّ و بدایه الحکمه تدریس شد. روزی آقای حجت الاسلام سعید  بروجردی به منزل آمده و از طرف نوه سید عبد الهادی شیرازی(رحمه الله) حقیر را برای شروع  دو درس در مدرسه ابا صالح (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) دعوت کردند .به ترتیب مراکز و مدارس دیگر هم دعوت نمودند از جمله درسی در  مدرسه شهید صدوقی (رحمت الله علیه) داشتیم که حدود نود نفر شرکت می کردند!

images (27)

[مواد مختلف تدریس:]

*حضرت استاد چه موادی تا به حال تدریس داشته اید؟

_در عین توفیق ۳۲ سال_ یعنی قبل از تشرّف به حوزه_ مطالعه، تحقیق وتدریس حکمت و عرفان برخی از موادّ تدریس که به ذهن می آید عرض می کنم:لغت-صرف-نحو-معانی- بیان -بدیع( خصوصا از مطول)-منطق-فلسفه-عرفان-کلام-فقه-اصول-تفسیر-اصول کافی-نهج البلاغه-رجال- درایه-تاریخ اسلام و غیره

[سابقه تدریس سطوح عالی و خارج:]

*سابقه تدریس سطوح عالی وخارج را هم بفر مایید !

_تا به حال  در قم حدود ۱۸ سال سطوح عالی رسمی رسائل ، مکاسب ، کفایه، بدایه الحکمه، نهایه الحکمه،و مانند آن و تدریس غیر رسمی کتب بسیاری چون کشف المراد و شرح منظومه و الهیات بوده است وسابقه اش بیشتر است و همچنین یک دوره  تفسیر قرآن کریم و غیره.از شروع تدریس رسمی خارج فقه هم تقریبا ۶سال می گذرد.خارج فلسفه اسفار هم حدود یک دهه داشته ایم!

images (29)

[بیست لوح تقدیر و تقدیر نامه:]

*آیا لوح تقدیر یا تقدیر نامه ای هم گرفته اید؟

_اجازه دهید از برخی سوالات عبور کنیم

*خیر استاد می خواهیم مصاحبه جامع باشد!

_بیان این جزئیات از طرف بنده وجه اخلاقی ندارد حقیر بدون تواضع عرض می کنم که خود را شایسته لطف حضرت عالی و سایر دوستان نمی دانم و بر فرض هم گرفته باشم خودم را لایق نمی دانم الحمد لله افراد دیگری بوده اند و هستند که به مراتب از حقیر سزاوار ترند مثل حضرات اساتید معظّم آقایان :احتشام ،علایی نژاد، رحیمی حفظهم الله

* حاج آقا پاسخ سوال حقیر را ندادید!

_حدود بیست عدد از مراکز مختلف که معتقدم با وجود افراد اعلم، اصلح و اولی انتخاب حقیر اشتباه بوده است به برخی مسئولین هم عرض کرده ام تواضعی هم ندارم واقعیت را عرض می کنم

[سابقه تبلیغ:]

*سابقه تبلیغ را بفرمایید

_الحمد لله در همان اوائل کار ، سخنرانی و تبلیغ شروع و به تدریج گسترده شد.مسجد، حسینیه ، اداره،پادگان،زندان، مدرسه،دانشگاه،رادیو، تلوزیون وخلاصه هر جا که میسّر بود و احساس تکلیف می شد تبلیغ رفته ام اصل کار برای عموم حوزویان تبلیغ است حدود سی سال است که لطف الهی در این زمینه شامل حال حقیرست امیدوارم از این فیض مقدّس هیچگاه محروم نباشم

[روضه خوانی:]

*استاد روضه هم می خوانید؟

_چرا نخوانم؟! گرچه صدای خوبی ندارم به شدّت علاقه مندم دفتر یاد داشت اشعار در موضوعات مختلف ، سال ها مورد استفاده بوده است!

دانلود (15)

[۱۳ جلسه در شبکه یک سیما:]

*استاد راجع به تلوزیون فرمودید چه برنامه تبلیغی داشتید؟

_برنامه”صحیفه نینوا”در ۱۳جلسه که درس های عملی واقعه عاشورا برای استفاده در زندگی روز مرّه بود این برنامه در تهران به دعوت صدا و سیما تولید ومحرم ۱۴۲۵-۱۴۲۶-۱۴۲۹از شبکه اوّل سیما پخش شد

images (37)

[در رادیو:]

*در رادیو؟

_ بیش از ۱۰سال پیش در رادیو جوان جلساتی راجع به نصب، نصاب و نصیب ولایت امیر المومنین (علیه آلاف التحیه والثنا) صحبت شد.

دانلود (16)images (38)

[در دانشگاه ها:]

*حاج آقا ارتباطتان با دانشگاه ها و دانشجویان چگونه بوده است؟

_به حمد الهی ارتباط خوبی بوده است احیاناً می شد که در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان که چند صد نفر دانشجوی پسر و دختر بودند حدود چهار ساعت وقت می دادند که به سوالات پاسخ دهم یکبار در یک جلسه حدود هشتاد سوال پاسخ داده شد و دویست و سه سوال کتبی هم به قم آوردم که نوشتن پاسخ آنها به دلیل تراکم اشتغالات حدود ۵ ماه طول کشید!

images

[کتب و متون علمی:]

*راجع به نوشته جات و آثار علمی توضیحاتی بدهید

_ حقیر به شدت معتقدم آثار علمی حقیقی برای هر کس تأثیری است که در نفوس اطرافیان ،مستمعین و خصوصا شاگردان دارد اینها در آخرت و ماورائ اجرام تجلّی اصیل خواهند داشت و به این مطلب در ابتدای کتاب “آسمانیان” اشاره کرده ام.

به دلیل حجم بالای تدریس و کمبود وقت توفیق چندانی برای تألیف نداشته ام ولی تعداد ی اندک کتاب یا متن علمی نوشته شده، کتب هم دو نوع است یا مستقل یاناظر به کتب دیگر اعم از توضیح،حاشیه،تعلیقه که هنگام مطالعه یا تدریس یا تحقیق نوشته می شد.

متون نیز دو نوع است یا مستقل یا چاپ شده در مجلات .در بعد چاپ آثار هیچگاه به صورت مستقل دنبال چاپ نبوده ام برخی دوستان یا خیّرین موضوعات کتب یا متون را پی گیری فرموده اند. تا به حال هم هیچ متن علمی به معنای واقعی چاپ نشده است از نظر بنده اطلاعات عمومی بوده است فکر می کنم ۱۹ کتاب-شصت۶۰ حاشیه یا تعلیقه-۳۵متن علمی و ۱۷ مقاله باشد که تقریبا چهار کتاب و ۱۵ متن یا مقاله چاپ شده است! به هر حال مسوّداتی هستند !

*نفرمایید حاج آقا!!

_ واقعاً و بدون تعارف عرض می کنم از حقیر تا به حال هیچ متن علمی چاپ نشده است اطلاعات عمومی با علم فرق دارد!

[شاهد بروجردی! :]

*شعر هم گفته اید؟

_اگر شاعر سعدی شیرازیست  گفته های من و تو بازیست

بله با تخلّص ” شاهد” اشعار اندکی در نوجوانی سروده شده است که ارزش طرح ندارد!

[اجتهاد در ۳۸سالگی:]

*استاد در موضوع اجتهاد خودتان برای شاگردان و دوستان توضیح بفر مایید

_ورود به این بحث زیبنده نیست لطفاً سوالات دیگری مطرح فرمایید.

*حاج آقا برخی طلاب و فضلا خواستار ابهام زدایی هستند!

_تا چه حد؟

*تا حدی که عرض کردم امروزقرارست خیلی صمیمی باشیم هر کس هم هر قضاوتی دارد برای خودش!

_ممکن است برداشت هایی ..

*حاجی ببخشید جمله حضرت عالی را قطع کردم جسارتم را ببخشید واقعیّت را باید گفت شما سی سال است در حوزه هستید و طوری که اطلاع داریم شش سالست از شروع تدریس خارج شما می گذرد و در این مباحث طبیعتاً نظرات و فتاوای خود را می گویید شیوه تحقیقات شما در فقه و اصول و رجال  کما بیش به دوستان رسیده است حتی شنیده ایم برخی فضلا درس خارج خود را برای مباحث رجالیتان عوض نموده ودر درس خارج شما شرکت می کنند آنوقت حضرت عالی برای چه محافظه کاری می کنید؟!!

_  خدای تعالی شاهد است که در طول سالهای تحصیل،تحقیق و تدریس هیچگاه در صدد نبودم با نزدیک شدن به بزرگی یا مثلاً رفت و آمد به دفتر مرجعی در این زمینه استفاده کنم .

حقیقت اجتهاد در فضای بحث علمی و با احاطه بر مبانی و تسلّط بر مباحث و نحوه ورود و خروج یک محقّق همراه با ممارست، ثبوت و اثبات خواهد داشت.

سال ۹۳ خارج فقه” الحجاب و النظر” در مدرس شیخنا الاستاد  مرحوم آیت الله العظمی تبریزی (قدّس سره) شروع شد که در اوّلین سال فقط سه مسأله بالشرح و التفصیل تدریس گردید این دوره در سال ۹۶ در فیضیّه مدرس۱۱به اتمام رسید که انشا الله در آینده به عربی چاپ خواهد شدو عنوان آن “الکتاب فی احکام النظر و الحجاب” خواهد بود

 سال۹۷دوره دوّم تدریس خارج فقه با عنوان “الاضراربالنفس” در مدرسه مرحوم آیت الله خوشوقت (رحمت الله علیه) شرو ع شدکه انشاالله در فیضیّه مدرس ۲۱۱ ادامه دارد.

سال ۹۴ در آزمون اجتهاد برخی مراکزشرکت شدو بحمد الله سطح سوالات بسیار پایین تر از حد تصوّر دیده شد! در تاریخ چهار شنبه ۹۵/۱/۲۵به تقدیر الهی و بدون برنامه ریزی حقیر به صورت اتفاقی جلسه ای با یکی از فقهای معاصراز شاگردان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی( رحمت الله علیه) و امام خمینی (علیه الرحمه ) و همبحث با حضرات آیات شبیری زنجانی و نوری همدانی (حفظهما الله تعالی) راجع به طرق احراز اجتهاد منعقد گردید. معظّم له به حقیر فرمودند:آقای زنجانی همبحث و همدرس ما می فرمودند: آقای نوری حافظه اش خوب است و شما[یعنی آن فقیه] قوّه درکت.

سه روز بعد یعنی شنبه ۹۵/۱/۲۸باز بحث ادامه داشت .با توجه به شناختی که معظّم له از حقیر داشتند و با عنایت به سوابق تدریس و تحقیق و خصوصاً بحث علمی که پیرامون برخی احادیث داشتیم، اجازه اجتهاد دادند و به این طریق هم ،قدرت استنباط احراز  و مسئولیّت چند برابر شد البته طبق معیارهای مطرح در دو جلسه تقریباً اطمینان حاصل شد که به توفیق الهی در عین تراکم اشتغالات و موانع زمان ما،حداقل از ۳۸سالگی به بعد ملکه مذکور حاصل بوده است.البته این تأخیر یکی به دلیل افراط در تدریس و دیگری به سبب عشق شدید به حکمت و عرفان است که مطالعات فقه ،اصول و رجال را تحت الشعاع قرار می داد.

برای فضلایی که در درس خارج فقه حقیر شرکت می کنند تقریرات درس حقیر  جهت شرکت در امتحان شفاهی از طرف بخش امتحانات حوزه علمیه قم رسماً و قانوناً پذیرفته می شود و له الحمد.

[اهمیت عرفان نظری:]

*استاد رشته تخصّصی شما چیست؟

_علم “عرفان نظری” در عین این که ارزشمند ترین دانش است مظلوم ترین علوم هم هست! حکمت و فلسفه نیز باید مقدّمه ای بر عرفان به ویژه عرفان متعالی باشد البته حقیر ادّعایی ندارم ولی ثقل مطالعات طلبگی بر عرفان شیعی می باشد.

[یک دهه تدریس خارج فلسفه:]
*حاج آقا چند سال خارج فلسفه اسفار تدریس فرموده اید؟

_ عرض کردم حدود ده سال

دانلود (18)

[مناظرات:]

*مناظرات علمی با کسی یا کسانی نداشته اید؟

_در این سی سال به صورت محدود مناظراتی در موضوع علم امام علیه السلام ،در دفاع از حکمت و عرفان،در ردّ عرفان های کاذب مانند تصوف معاصر،در امّ القضایای عقل نظری، در دفاع از منطق صوری و امثال آن بوده که به حمد الله موجب روشنگری ها و ابهامزدایی ها در ابعاد متفاوت شده است و احیاناً سبب شده که اطراف مدعیان کاذب خلوت شود!البتّه در عربستان،عراق،ترکیه و سوریه نیز مناظراتی داشته ام که در کتاب”مثلث خاطرات” ثبت است.

[دعوت ها ی بسیار:]

* استاد از طرف شخص، اشخاص یا مرکزی برای جایی یا منصبی تا به حال دعوت نشده اید؟

_بله برای امامت جمعه_تدریس رسمی دردانشگاه_روحانی رسمی کاروان حج و عتبات شدن-جامعه مدرسین- عقیدتی سیاسی ارتش- خبرگان رهبری-قضاوت و غیره امّا عشق حقیر فضای حوزه ، مخاطب قرار دادن خواص و عرفان شیعه است!

[انحرافات برخی مدارس و مراکز:]

 *استاد از انحرافات برخی مدارس مختصراً بفرمایید.

_متأسفانه سلایق شخصی برخی مدیران بلکه تعمّد و برنامه ریزی های مغرضانه متعدّد ،افکار و عقاید جوانان عزیز را هدف گرفته است. بعضی از انحرافات اگر توسّط مسئولین و اساتید اصلاح نشود منجر به تولیداتی از سنخ “خوارج” خواهد شد بسیاری از خوارج ،حافظ قرآن کریم وشدیدا اهل نماز شب بودند پیشانی برخی نیز اثر مهر داشت!در زمینه تلبّس هم متأسّفانه قوانین متقن و دقیقی نداریم وروحانیّت از این جهت بسیار متضرّر  شده و می شود که بحث مفصّلی دارد.

دانلود

[نماینده طلاب و فضلا:]

*چرا نماینده طلاب شدید؟

_بروجرد ۸ سال نماینده نداشت از جامعه مدرّسین در خواست کتبی به اساتید سطوح عالی و خارج ارسال شد بسیاری از طلاب و فضلای بروجرد به حقیر اصرار فرمودند حتی بعضی گفتند شمامشغول مباحث علمی شده و مشکلات بروجرد و طلاب را فراموش کر ده اید!

images

[تشکّل فضلای بروجردی سراسر کشور:]

*تشکّل فضلای بروجردی سراسر کشور چه؟

_این تشکل ارزشمند و عظیم دارای قانون اساسی ، فرم عضویت،سایت رسمی،سامانه ارسال پیامک، شورای مرکزی،آرم مخصوص،نامه های ویژه جهت مکاتبات با مراکز و بزرگان،مهر مخصوص و بسیاری از سخت افزار های ارزشمند دیگر بود از نظر نرم افزار نیز  بسیار غنی و موجب الگو گیری نمایندگان دیگر شهر ها بود حدود ۵ سال خدمات بسیار گستر ده ای به جامعه ارائه داد که گوشه ای از آن در مکتوبی چاپ و اطلاع رسانی شد حقیر در سمت موسس و مسئول این نهاد حوزوی به مدت ۵ سال با سلایق مختلف و گروه هایی که به شدّت با یکدیگر تعارض فکری عملی داشتند کار کردم سعی برجذب حد اکثری بود البته بعضی با اغراض نامناسبی وارد می شدند ، به حول و قوّه الهی مقابل باج خواهی ها و سو استفاده ها ایستادیم که بحث مفصّل دارد.

[انقلاب در بروجرد و تبعید امام جمعه! :]

*چرا در موضوع تغییر امام جمعه بروجرد وارد شدید؟

_چون بنده نماینده رسمی حدود هزار و چهار صد نفر طلاب و روحانیون بروجرد بودم همچنین مسئول تشکّل! این وظیفه قانونی، شرعی و اخلاقی بود.پرونده ایشان را به حقیر دادند مردم بروجرد هم در ملاقات ها بسیار تظلّم و دادخواهی می کردند با انقلاب مردمی آن زمان که حمایت هزاران تن از مردم مظلوم بروجرد را داشت بعضی از مدیران و مسئولین محلی عوض شدند امام جمعه نیز تنبیه شده و علی رغم آن که برای آینده اش در بروجرد برنامه های مفصّل داشت بحمد الله به رباط کریم تبعید شد و این مایه عبرت بود که ثروت و قدرت برخی از اطرافیان ناسالم نتوانست او را از سقوط نجات دهد و آه مظلومان منجر به سرنگونی شبکه ای از سود جویان در بروجرد شد!

photo_2004-01-01_00-25-22

[دفتر بروجرد و حسینیه آن :]

*استاد چرا در بروجرد دفتر تأسیس کردید؟

_واضح است بعد از آنکه امام جمعه وقت در تعامل با نماینده رسمی روحانیت در جامعه مدرسین یعنی حقیر ، تخلف قانونی کرد و برخلاف وظیفه اش _همانطور که خود در قم اعتراف کرد_عمل نمود حقیر که نیازمند  مکانی جهت مراجعات مردم و روحانیون بودم تأخیر بیش از حدود ۲سال را جایز ندانستم برخی جلسات نیز در دفتر یا حسینیه دفتر منعقد می شد البته دفتر شخصی بود و ربطی به تشکّل نداشت

[سایت و سامانه :]

*جریان سایت و سامانه را هم توضیح دهید!

_چشم! همان زمان سایت و سامانه شخصی حقیر نیز علاوه بر سایت و سامانه تشکّل فعال بود با ختم نمایندگی بخش شخصی توسّط فعالان ،دوستان و اطرافیان حقیر که مجموعه ای از حوزویان و غیر حوزویان می باشد،مدیریّت شده و ادامه پیدا کرد.

[تأمین مخارج:]

 *استاد مخارج شما از کجا تأمین شده و می شود؟

_حقیر نیز مثل هر مدرّس دیگری به اقتضای طلبگی و تدریس از شهریه طلبگی و مبلغ التدریس استفاده کرده ام و در این ۲۷ سال تدریس علوم دینی به صورت عمده و مستمر چیز دیگری بجز یارانه نبوده است .الحمد لله وجه طلبگی اعم از شهریّه ومبلغ التدریس برکت خاص خود را دارد و یکی از مصادیق ثروت پایدار ست اگر ما وظیفه خود را انجام دهیم علاوه بر رزق عامّ که  اثر رحمت رحمانیّه حق است رزق خاصّ نیز که مقتضای رحمت رحیمیّه فعلیّه است ،می رسد و رزق فقط اشیائ جرمانی یا پول نیست!

[نکته پایانی:]

 *در پایان مصاحبه اوّل اگر نکته ای دارید بیان فرمایید.

_غرض از موافقت حقیر با شما در ذکر برخی ابعاد زمان تحصیل و شروع تدریس و مانند آن،این است که دانشجویان محترم و طلاب معزز هیچگاه و هیچگاه نا امیدی به خود راه ندهند تلقین منفی اوّلین قدم شکست است خواندن سه پایه حوزوی در یک سال با عمق کافی ممکن است! تحصیل دروس به روش تحقیقی بدون استاد امکان دارد!شروع تدریس رسمی در اوائل طلبگی محال نیست و غیره

با توکّل _به تمام وجود_برخداوند قادر متعال،توسّل به معصومین (علیهم السلام) خصوصاً تشبّث به اذیال الطاف قطب نشئه امکان حضرت صاحب الامر( ارواح من سواه فداه)، برنامه ریزی ، نظم، تقویت اراده و اموری از این دست ،جهش در موفقیّت سهل الوصول خواهد بود انشا الله تعالی

[ گرفتن قول برای مصاحبه علمی معنوی در آینده نزدیک:]

*حضرت استاد ضمن تشکّر مجدّد از شما قول جلسه بعدی را برای سوالات علمی معنوی کاربردی همین الآن از شما می گیریم

_انشا الله سعادت باشد در خدمتم والحمد لله ربّ العالمین

۹۸/۶/۱

 

 

 

 

 

 

5 دیدگاه ها

  1. محب می‌گه:

    با عرض سلام خدمت شما. انتظار می رود از محضر حکیم و مجتهدعالیقدر حضرت آیت الله روشن بین بروجردی عزیز جهت پاسخگویی به سوالات مختلف استفاده شود خصوصا در علوم معقول و ارزشمند که کار هر کسی نیست متاسفانه امروزه برخی قلم به دستان کم مایه و تازه به دوران رسیده ها با نوشتن چیزهایی که ارزش علمی ندارد دکان باز می کنندو نا آگاهان را گول می زنند و می گویند که ما برای مردم حرف داریم و مطالب غلطی سر هم میکنندما نباید گول بخوریم!دوستان ما باید هوشیار باشیم و از امثال این استاد استفاده کنیم

  2. طالب می‌گه:

    سلام علیکم.لطفا در اسرع وقت بخش پاسخ به سوالات را فعال نمایید تا از نظرات ارزشمند آیت الله روشن بین استفاده کنیم با تشکر

  3. بصیر می‌گه:

    سلام علیکم
    ضمن تشکر از حاج اقا و دوستانی که زحمت می کشند به زودی مصاحبه دوم را انجام دهید منتظریم ضمنا در سامانه پیامکی شماره ام را داده ام ولی پیام برایم نمی اید

  4. آشنا می‌گه:

    با سلام .جضرت آیت الله استاد روشن بین بروجردی فقیه جوان و مبارز مایه افتخارند حاج آقا خدمتان عرض سلام داریم به حاج آقا بفرمایید التماس دعا داریم واقعا از مطالب استفاده کردیم

    • مدیریت می‌گه:

      سلام علیکم انشا الله به زودی مصاحبه ای علمی معنوی با حضرت استاد (زید عزه) خواهد بود تشکر از نظر شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

157,986 بازدید